Bornholm!

Så er vi hjemme igen efter skøn uge på dejlige Bornholm. Kan godt huske det fra sidste gang jeg var der (for syv år siden – sikke tiden går!), at Bornholm er et rigtig dejligt sted. Jeg elsker den – for Danmark – unikke natur, de små byer, det fine kunsthåndværk, det gode vejr (som vi har haft begge gange jeg har besøgt øen ;)) og størrelsen på øen er også ganske passende.

Vi boede denne gang på en super fin gammel gård. Altså det er sq skønt når nogen vælger at sætte tingene i stand med respekt for det originale. Og det hele var bare så velholdt og fint. Så hvis i en gang skal til Bornholm, så sig til, så kan jeg smide et link til huset :)

Klokken er nu blevet mange og jeg vil derfor ikke skrive så meget mere, for I vil sikkert gerne se billeder 😉 Og selvom jeg ikke er i nærheden af at være færdig med redigeringen, så har jeg dog nået en del og de kommer her og efterfølgende vil alle billederne blive uploadet til sommerferie-galleriet (link under “Begivenheder“)

De første billeder er nu ikke fra Bornholm, men fra hotellet hvor vi overnattede efter vi havde set Cirkus Summarum (hvilket igen i år var super godt og både Gry og Nor var meget optaget og begejstret!)

Begge unger nød at være på hotel – og det gjorde moderen og faderen også, der er nu et eller andet lækkert luksus agtigt over sådan en hotelovernatning…

Giraffen 😉

Og så fra Bornholm, hvor der sørme var sådan en sag her ved huset

Der var også en lidt større udgave 😉

Vi nåede faktisk utrolig mange ting i løbet af ugen – og det uden at ugen på nogen måde føltes for fuld. På dag to var vi på sejltur ved Hammershus, det var en fin tur, som både børn og voksne nød.

Her spejder Nor efter båden

Og her er Gry på båden

Og Hammershus

Dagen efter tilbragte vi hovedsageligt ved huset og ved vandet – mine unger er åbenbart et par badenymfer, det har de i hvert fald ikke efter deres mor 😉 (som dog kan prale af at have været i vandet i år – det er bestemt ikke hvert år det sker!)

Onsdag var vi til Rovfugle-show. Det var varmt, varmt, varmt! Nor kunne slet ikke koncentrere sig og tilbragte det meste af tiden på en legeplads i skyggen. Gry var lidt mere med, men det var alt for varmt for hende. Men vi voksne blev temmelig fascineret af de smukke (og STORE) fugle. Her først en ung Havørne han:

Og her en lidt ældre hun:

Onsdag eftermiddag stak Stefan og jeg af sammen 😉 Vi tog på en lille rundtur på øen: spiste is i Snogebæk, drak kaffe og osede i Svanneke og spiste aftensmad i Gudhjem – på en italiensk restaurant som var ganske god og hyggelig

Torsdag tog Stefan og jeg Gry med alene på tur. Det er virkelig skønt nogen gange bare at få lov at nyde Gry. Altså begge unger er jo skønne og dejlige og helt fantastiske, men de kæmper altså også lidt om vores gunst og Gry har lidt svært ved at trænge helt igennem for Nor. Så at få hende lidt på to(tre)mands hånd, det er nu skønt. For vores store pige rummer virkelig så meget, er så interesseret i at lære, fortæller mange spændende ting, tænker over tingene og vil så gerne. Vi valgte at tage til Bornholms Middelalder Center – det var virkelig godt! Det kan klart anbefales, så fint bygget op og virkelig spændende at se et (mange) middelalderhus inde fra. Og så var der et fint lille teater/våben demonstration med et par dygtige skuespillere og deres heste. Billederne der fra har jeg ikke redigeret endnu, så vi springer lige videre til Gudhjem, hvor vi tog hen efter Middelalderbyen (hvor Gry forresten købte super fin bue med pile – fedt nyt legetøj!). I Gudhjem kiggede vi på byen, som er sjov pga de stejle gader og klipperne. Vi spiste pandekager i pandekage huset

Og klatrede lidt på klipperne ved havnen

Fredag brugte vi dagen hjemme ved huset. Om aftenen spiste vi på hyggelig restaurant i Snogebæk

Lørdag var Stefan, ungerne og jeg på jagt efter Blåskindsdalen – den fandt vi dog ikke, så vi måtte nøjes med Jons Kapel. Igen var det bare virkelig varmt. Og Ungerne var vist trætte, Gry glemte i hvert fald alt om at høre efter og var temmelig egenrådig, hvilket bestemt ikke er fedt når hun klatrer på klipper mange meter over havet! Så turen startede fint, men endte lidt dumt med sure forældre, sure børn og alle meget varme og trætte 😉 Så eftermiddagen blev tilbragt på stranden og humøret steg væsentligt igen.

Gad vide hvordan man får sådan nogle søde og velopdraget unger? Altså jo vores er sq søde, men de er godt nok også temmelig egenrådige og stædige og et par kamphaner og ikke altid lige søde ved hinanden. Måske det blot er mig som kommer til at lægge for meget vægt på den del, fordi jeg så gerne vil at de er søde ved hinanden og egentlig også gerne ville, at de var lidt bedre til at høre efter. For tror nu nok at alle andre altid siger vores børn er så søde og velopdragende….

Søde, sjove og skønne det er de! Og det er virkelig en gave at have alle de her uger sammen som familie. Jeg nyder det! Og vi har en uge mere. Den skal bruges her hjemme. Tror ikke rigtig vi skal noget. Der er nogle små projekter i huset, som skal klares. Men ellers skal vi bare være.

Ellers vildt som sådan en ferie giver energi – jeg fik sørme lige hængt hele to lamper op da vi kom hjem – sådan! 😀

Og nu fik jeg alligevel skrevet en del 😉 Jeg vil slutte af med søde Gry, som en aften syntes, at vi skulle holde fest og derfor lavede lækre drinks til os alle og hun bare strålede og var så glad

Tak til Ulla, Paul, Vera og Martin for en super uge!

3 Responses

1. Maja says:

Hvor ser det fantastisk ud! Jeg vil meget gerne have link til huset. Mangler et godt sted til næste års tur med mine forældre og søskende.